استاد آواز در اصفهان
استاد آواز در اصفهان
در طول تاريخ همواره آواز مورد تحسين شنوندگان و طرفداران موسيقي واقع شده است. آواز عبارت است از استفاده
از صدا بر طبق اصول و قوانين موسيقي. آواز را ميتوان راه مناسبي براي ابراز احساسات دانست. آواز ايراني همواره نشان دهنده حالات و احساست دروني بوده است.
از صدا بر طبق اصول و قوانين موسيقي. آواز را ميتوان راه مناسبي براي ابراز احساسات دانست. آواز ايراني همواره نشان دهنده حالات و احساست دروني بوده است.
گفتيم كه آواز چهار چوب، اصول و قوانين مخصوص به خود را دارد. اگر به فكر يادگيري اين هنر آرامش بخش هستيد
بايستي از يك استاد آواز كمك بگيريد. يادگيري آواز از يك مدرس حرفهاي و توانمند قطعا تاثير زيادي بر يادگيري و پيشرفت شما در اين زمينه خواهد داشت.
در اين مقاله سعي كردهايم كه ويژگيهاي يك استاد آواز خوب را بررسي كنيم.
بايستي از يك استاد آواز كمك بگيريد. يادگيري آواز از يك مدرس حرفهاي و توانمند قطعا تاثير زيادي بر يادگيري و پيشرفت شما در اين زمينه خواهد داشت.
در اين مقاله سعي كردهايم كه ويژگيهاي يك استاد آواز خوب را بررسي كنيم.
ويژگيهاي يك استاد آواز
اگر يك هنرجوي تازه كار يا حتي حرفهاي هستيد، قبل از انتخاب مدرس آواز بايد يك سري معيار و
فاكتورها را در نظر بگيريد. اين معيارها حتي براي مديران آمورشگاههاي موسيقي كه قصد استخدام مدرس دارند نيز كاربرد دارد.
در ادامه اين معيارها مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
فاكتورها را در نظر بگيريد. اين معيارها حتي براي مديران آمورشگاههاي موسيقي كه قصد استخدام مدرس دارند نيز كاربرد دارد.
در ادامه اين معيارها مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
- دانش و سواد موسيقي كافي: به جرات میتوان گفت که هیچ کس بدون داشتن شناخت کافی بر دانش موسیقی توانایی تدریس آواز را نخواهد داشت.
- اولین ویژگی که یک استاد آواز بایستی داشته باشد، تسلط کافی بر تئوری موسیقی است. یک مدرس خوب آواز بایستی اصول آواز را با تمام وجود درک کرده باشد تا بتواند آنها را به هنرجو انتقال دهد.
- شنوایی موسیقی خوب: کسی که خوب آواز میخواند، قبلش آواز را با تمام وجود گوش داده است.
- استاد خوب آواز باید نتهایی را که میشنود را به درستی بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهد.
- به عبارت دیگر، استاد آواز باید گوش موسیقیایی خوبی داشته باشد.
- تسلط بر ابزار مناسب آموزش: با توجه به اینکه سطح موسیقی هنرجوها با یکدیگر متفاوت است،
- بنابراین ابزار یادگیری هرکدام نیز با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین استاد موسیقی باید تمامی ابزارهای کمکی را بشناسد و جهت آموزش از آنها به درستی استفاده کند.
- شوق به تدریس: داشتن دانش و اطلاعات موسیقی برای انتخاب یک مدرس خوب شرط لازم است ولی کافی نیست.
- یک استاد خوب آواز بایستی قبل از هر چیز، نسبت به آموزش اشتیاق داشته باشد.
- درک بالای صدا: یک استاد توانمند، استادی است که زیر و بم صدای هنرجوی خود را میشناسد.
- برای تحلیل و تصحیح آواز خوانده شده توسط هنرجو، درک صدا توسط استاد فاکتور بسیار مهمی محسوب میشود.
- توانایی نواختن پیانو، یک مزیت بزرگ: مدرسان آوازی که با نواختن پیانو آشنایی دارند، با استفاده از
- کلیدهای پیانو میتوانند درک صحیحی از خواندن آواز را به هنرجو منتقل کنند. لازم به ذکر است که نیازی به تسلط حرفهای بر ساز پیانو نیست.
- توانایی سازماندهی کلاس: از آنجایی که وقت کلاسهای موسیقی و آواز بسیار محدود است، یک مدرس
- خوب بایستی بتواند حداکثر استفاده را از وقت بکند. مدرس باید باید بداند که مطالب را از چه موضوعاتی آغاز و در چه جایی به پایان ببرد که کلاس حداکثر بازدهی را داشته باشد.
- رفتار و برخورد اجتماعی مناسب: طبیعتا در هر کلاس درسی، فارغ از موضوع درس، رفتار استاد تاثیر
- مستقیمی بر یادگیری شاگردان خواهد گذاشت. اساتید آواز نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
- مدرس آواز بایستی با رفتار مناسب، هنرجو را به یادگیری ترغیب و علاقهمند کند.
- مدرس آواز؛ خود آوازخوان حرفهای باشد: بدیهی است که یک استاد آواز، خودش باید بتواند به خوبی و زیبایی آواز بخواند.
- البته نیازی نیست که استاد آواز مانند خوانندگان معروف کار کند. همین که بر اصول آواز مسلط باشد و بتواند الگوی خوبی برای هنرجو باشد، برای تدریس کفایت میکند.
ویژگی های دیگری از جمله ایجاد انگیزه، انعطاف پذیری در اداره کلاس و... نیز فاکتورهای دیگری هستند که پیش از انتخاب یک مدرس آواز باید در نظر گرفته شوند